Ruimte maken door en voor nieuwe allianties in rurale planningsprocessen.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingC1: Articles in proceedings

    94 Downloads (Pure)

    Abstract

    De laatste decennia is het (plannings)beleid, volledig in lijn met de evolutie naar toenemende governance, steeds meer gaan focussen op multi-stakeholder processen. Maar die verbrede focus heeft niet verhinderd dat planning nog steeds gezien wordt als een zeer bureaucratisch proces dat veelal onvoldoende kansen biedt aan innovatie. In Vlaanderen veroorzaken onder andere rurale planningsprocessen heel wat discussie en conflict. Daarbij valt vaak de kritiek dat ze leidden tot een onproductieve stellingenoorlog die geen ruimte laat voor vernieuwing, letterlijk noch figuurlijk. Behalve aandacht voor participatie, communicatie en andere vormen van distributieve en procedurele rechtvaardigheid, lijken daarom ook meer creatieve oplossingen en nieuwe instrumenten nodig om uit de impasse te raken. De Pilootprojecten Productief Landschap (PPPL) zijn zo'n nieuw instrument dat beleidsmatige en ruimtelijke innovatie op vlak van rurale ontwikkeling voor ogen heeft. Behalve letterlijk ruimte te maken via inhoudelijke creativiteit en terreinrealisaties, ambieert het piloot-traject ook figuurlijk ruimte te maken voor nieuwe actoren, allianties en partnerschappen. Deze paper bespreekt de governance-kant van het piloot-traject. Zonder samenwerking immers geen traject en geen inhoud.
    Original languageDutch
    Title of host publicationRuimte Maken
    EditorsBouma Geiske, Elke Vanempten
    Number of pages15
    PublisherStichting Planologische Discussiedagen
    Publication date21-May-2015
    Pages417-430
    ISBN (Print)978-90-819217-2-5
    Publication statusPublished - 21-May-2015
    EventPlanDag2015 - Leuven, Belgium
    Duration: 21-May-2015 → …
    • PlanDag2015

      Vanempten, E. (Co-organisator)

      21-May-2015

      Activity: Participating in or organising an eventOrganisation and participation in conference

    Cite this