Nieuwe trends in voeding: gat in de markt of modegril?: Slimmer lokaal vermarkten met meerwaarde

Rogge, E. (Spreker op uitnodiging)

    Activiteit: Gesprek of presentatieLezing en mondelinge bijdrage

    Beschrijving

    Meer en meer zien we dat er vanuit steden aandacht is voor lokale voedselproductie. Reeds een tiental jaar geleden zagen we dat grootsteden als Toronto, Rome of Londen een lokale voedselstrategie opstelden. De laatste jaren zien we deze trend ook naar onze kleinere Vlaamse steden overwaaien. Voor steden kan het inzetten op lokale landbouwer immers verschillende voordelen bieden. Naast het leveren van een kwalitatief hoogstaande voedselproductie zorgt het behoud van landbouwgrond ook voor het behoud van open ruimte, waterberging en het temperen van het hitte-eilandeffect in het kader van klimaatverandering, het aanbieden van een groene ruimte voor recreatie en ontspanning voor de stedelingen, enz. Inzetten op lokale voedselproductie kan dus bijdragen aan het bereiken van een aantal maatschappelijke doelstellingen.

    Voor landbouwers is de stap naar een korte-keten verhaal echter niet altijd evident: het vraagt vaak grote investeringen die door de toegevoegde waarde van lokale afzet niet altijd terug verdiend kunnen worden, de wetgeving is complex of soms zelfs tegenstijdig en het vraagt bepaalde competenties van de landbouwer. Bovendien lijkt het niet altijd de meest efficiënte strategie om als individueel landbouwbedrijf in te zetten op lokale vermarkting. In het idee van korte keten 2.0 wordt dan ook meer gedacht aan het opschalen van korte keten door in te zetten op samenwerkingsverbanden en partnerschappen. Zo zouden landbouwers hun afzet kunnen en vermarkten op een voor stedelingen goede bereikbare plaats. Ook wordt er gedacht aan B2B modellen waarbij samenwerking opgezet wordt tussen groepen landbouwers en grootverbruikers zoals de retail, maar ook grootkeukens of overheden.
    Periode13-jan-2017
    EvenementstitelAgriflanders
    EvenementstypeAndere
    LocatieGent, België