Onderzoekoutput per jaar
Onderzoekoutput per jaar
Hoe kunnen we voor melkveehouders de te maken strategische bedrijfsbeslissingen (groei, jongvee-opfok, mestafzet etc.) nog beter helpen onderbouwen op maat van het bedrijf en in een wijzigende markt- en maatschappelijke context? ILVO maakte eerder al een eerste versie van een wetenschappelijk gefundeerde beslissingstool voor deze sector. De ambitie van het project ROUTEPLANNER MELKVEE 2.0 is om de bestaande tool nog gebruiksvriendelijker, meer trefzeker en breder in gebruik te maken. We schalen de bestaande Routeplanner Melkvee dus op en maken hem ook complementair met andere bestaande tools.
De onderzoekers vertrekken opnieuw van de succesvolle participatieve aanpak uit de bestaande Routeplanner ervaringen. Tijdens de ontwikkeling wordt de ‘Routeplanner Melkvee 2.0’ continu afgetoetst met de sector. Koppelingen met bestaande databanken en integratie in bestaande advisering geven een versterkend effect aan bestaande adviseringsinitiatieven.
Melkveebedrijven zijn soms geconfronteerd met dalende marges en zeker ook met toegenomen maatschappelijke verwachtingen qua duurzaamheid. Door economie, sociale dimensie en milieu in een planningstool te integreren, worden de handvaten aangereikt om vertrekkende van de specifieke bestaande bedrijfssituatie net die keuzes naar leefbaarheid, een beter leven voor de melkveehouder en het gezin en substantiële milieu- en klimaatwinst beter af te wegen.
Acroniem | ROUTEPLANNER MELKVEE 2.0 |
---|---|
Status | In uitvoering |
Effectieve start/einddatum | 1/04/21 → 31/03/25 |
Onderzoeksoutput: Bijdrage aan tijdschrift › A4: Artikel in een tijdschrift niet inbegrepen in A1, A2 of A3
Onderzoeksoutput: Bijdrage aan tijdschrift › A4: Artikel in een tijdschrift niet inbegrepen in A1, A2 of A3